Dostupné územní třídění (členění) | ČR, EU |
Časová řada | 2016-2024 |
Zdroj dat | EK |
Datum plánované aktualizace: | červen 2025[1] |
Indikátor Sales impacts monitoruje tři základní oblasti: vývoz zboží se středně vysokou a vysokou technologickou náročností, vývoz služeb náročných na znalosti a prodej inovativních produktů. Inovace v podnicích má hluboký dopad na zaměstnatelnost pracovníků, ale jejich účinek ve firmách orientovaných na inovace produktů a procesů se v jednotlivých zemích liší. Inovace firem se ukazují jako zvláště důležité v době ekonomické recese. Přestože vysoce kvalifikovaní zaměstnanci jsou obecně recesí postiženi méně než zaměstnanci s nízkou kvalifikací, výrazný pozitivní efekt je pozorován i u nízko kvalifikovaných zaměstnanců v inovativních firmách. Vývoz technologicky náročného zboží a vývoz znalostně náročných služeb odráží schopnost ekonomiky, zejména vyplývající z inovací, vyvážet zboží a služby s vysokou úrovní přidané hodnoty a úspěšně se zapojit do globálních hodnotových řetězců náročných na znalosti. Prodej inovativních produktů sleduje obrat nových nebo výrazně vylepšených produktů a zahrnuje jak produkty, které jsou nové pro podnik tak produkty, které jsou nové na trhu. Indikátor tak zachycuje jak tvorbu nejmodernějších technologií (new-to-market products), tak difuzi těchto technologií (new-to-enterprise products). Podrobnosti k metodice sběru, zpracování dat a tvorbě indikátoru jsou uvedeny zde.
Srovnáme-li umístění ČR a silných inovátorů EU[2] meziročně podle žebříčku EIS 2023 a 2024 (viz Dashboard A12) v oblasti produktů a služeb s přidanou hodnotou, pak platí, že se ČR ocitá mezi silnými inovátory EU v průměru na pomyslné čtvrté příčce hodnotového žebříčku EU.
[1] Předběžný plánovaný termín oznamovaný každoročně na stránkách Evropské komise.
[2] Státy EU se silným inovačním potenciálem dle EIS 2024: Belgie, Rakousko, Irsko, Lucembursko, Německo, Kypr, Estonsko a Francie.